Jen dobře udržované webové stránky jsou pro firmy ziskové.
Profit 52/2001, str. 11:
Letošním bestsellerem se mezi podnikateli, kteří ještě nejsou miliardáři, stala kniha Bohatý táta, chudý táta aneb Co bohatí učí své děti o penězích a chudí a střední vrstvy ne. Američtí autoři ve víceméně románové podobě podávají návod na prosazení finanční inteligence. Upozorňují na to, že když obyčejný člověk dře proto, aby hromadil majetek a zbohatl, vytváří často jen pasiva. Pak ho majetek a nařízené finance stahují ke dnu místo toho, aby ho jako aktiva vynesly na vrchol vlny úspěchu a blahobytu. Řada ohlasů došla i do redakce Profitu, neboť nejeden z vnímavých čtenářů se na svou práci podíval jinýma očima a snaží se prohlédnout. Třeba to, jak firmě vlastně vydělává internet. České podniky každoročně vydají 2,3 miliardy Kč za své internetové stránky. Nedávný reprezentativní průzkum zároveň odhalil, že 92 % českých firem není spokojeno s prodejními výsledky své stránky. Naskýtá se otázka: Nejsou prostředky vydané na internetovou prezentaci vyhozenými penězi, nenávratnými výdaji? Podle průzkumu má 64 % českých podniků, které jsou plátci DPH, svou webovou stánku.
"Ze zkušenosti mohu říci, že i větší podniky váhají, zda mají investovat desetitisíce korun do profesionálně zpracovaného webu, nebo zda se mají spokojit s amatérsky zhotovenými stránkami, které lze pořídit zdánlivě velmi levně," říká Jaroslav Krause, ředitel webového studia WDT.
Moderní pasivum podniků Přibližně od roku 1997 se na českém internetu začaly objevovat elektronické obchody, ve kterých mohou návštěvníci www stránek nakupovat z pohodlí domova či kanceláře. Po období velkých očekávání se v současnosti (současně s krachem některých internetových obchodů a útlumem ve Spojených státech amerických) představy o výnosnosti a možnostech e-prodeje mírně ochladily. Ukazuje se však, že přímý nákup na internetu není zdaleka jediný a už vůbec ne nejčastějším způsobem, jak mohou společnosti díky své webové prezentaci zvyšovat obrat.
Kdo a za kolik prodává Výzkum ukázal, že pochybnosti podniků o vhodnosti investic do webových stánek jsou na místě, protože 92 % českých podniků pochybuje o velikosti prodejního přínosu svých webových stránek. Pouze 8 % českých podniků by po zrušení webové prezentace pocítilo znatelný pokles svých prodejů.
"Část českých podniků ještě nepochopila, že webová stránka je propagace a distribuční kanál jako každý jiný. Když se firma o svoji stánku nestará a neinvestuje do ní počáteční prostředky, tak prostě nebude prodejně úspěšná.
Žádný obchodní ředitel by také nikdy nepustil do terénu nevyškolené obchodníky bez patřičných prodejních materiálů a pomůcek. To, že 8 % podniků na webu prodává a zbylé ne, není žádná záhada. Jsou to podniky, které své stránky udržují a směřují je tak, aby přinášely výnosy," vysvětluje Tomáš papírník z Brand Brothers.
Srovnání nákladů na webovou prezentaci a obchodních zástupců je zajímavé: V České republice má obchodní zástupce průměrný plat 24 tisíc korun. Když se přičtou sociální a zdravotní pojištění, výdaje za telefon a auto, lze odhadnout roční náklady na něho na 510 tisíc korun. Má-li společnosti pět obchodníků, náklady na ně přesahují 2,5 milionu korun. Náklady na vytvoření webu jsou jen zlomkem této částky.
Při relativně nízkých nákladech na vytvoření profesionálního webu může být kvalitní internetová prezentace výraznou pomocí obchodním zástupcům, protože pomocí ní lze zvýšit dobré jméno firmy a loajalitu zákazníků.
Prodej vyžaduje aktivní operace Prodej prostřednictvím internetu není nemožný. Pokud podnik svůj web nepřetržitě aktualizuje a investuje do něj alespoň minimální částku, prodejní výsledky se záhy dostaví.
Pro údržbu profesionálních stránek je dnes již standardem používat takzvané publikační systémy. Výrazně snižují náklady na aktualizaci a usnadňují profesionální údržbu stránek "z domova". Zahraniční a portálová řešení bývají investičně příliš nákladná. V České republice jsou již dostupná unikátní a cenově velmi příhodná řešení určená přímo pro podnikovou prezentaci.
"Pro podporu internetového prodeje a snížení nákladů jsme vyvinuli řešení internetové prezentace a prodeje pro malé i velké podniky. Nejlevnější řešení například přijde na méně než 14 tisíc korun. České podniky, které dosud produkt MagnetPro používají, mají velmi dobré prodejní výsledky. Nepřímo nám otevírají cestu do Evropské unie a Spojených států amerických," vysvětluje tajemství úspěchu ředitel Jaroslav Krause.
Definice internetového prodeje Prodej pomocí internetových stránek společnosti tvoří:
- on-line objednávka,
- poptávka uskutečněná prostřednictvím internetu (i když se samotný obchod již uskuteční tradiční cestou),
- nákup tradiční cestou, který byl vyprovokován na základě firemního webu (zákazník zavolá obchodníkovi a řekne: "Na vašich stránkách jsem viděl, …").
POZN.: POSLEDNÍ ZPŮSOB PRODEJE JE OBVYKLÝ A NEJPŘIROZENĚJŠÍ - ZÁKAZNÍK SI NA WEBU VYBERE JEDNOHO NEBO DVA DODAVATELE A TY KONTAKTUJE, OVĚŘÍ SI PARAMETRY ZBOŽÍ ČI SLUŽEB, NAKOUPÍ A ZAPLATÍ BĚŽNÝM ZPŮSOBEM.
Ziskový web: E-catalog průmyslové společnosti Když se v polovině devadesátých let rozpadl koncern Sigma, hledaly jednotlivé nástupnické firmy cesty, jak lépe oslovit dosavadní zákazníky a udržet si postavení na českém a mezinárodním trhu. Průmyslová společnost věděla, že její zahraniční konkurenti k prodeji používají elektronických katalogů a mají značnou prodejní výhodu.
Průmyslová společnost začala nabízet svoje produkty pomocí na míru vytvořeného elektronického katalogu a s pomocí publikačního programu pro www stránky. Díky investici výrazně snížila náklady na dříve nejnákladnější část propagace - tištění materiálů a jejich distribuci. Zákazníci po cílem světě si mohou mnohem přesněji a rychleji vybrat čerpadlo. Elektronický katalog již nahradil tisíce stran nepřehledných papírových katalogů, které se rozesílaly po celém světě ( výběr zboží podle nich je složitý upřesněný kontraktu podle potřeb zákazníka vyžaduje zdlouhavou komunikaci).
Elektronický katalog v multijazyčné verzi - česky, anglicky, slovensky, německy, rusky, francouzsky - usnadňuje zákazníkovi výběr vhodného čerpadla z kteréhokoli připojení na internet. Bezprostředně může upravit konkrétní parametry a poslat je spolu s objednávkou elektronicky. Dnes tak průmyslová společnost prodává velkou část své produkce. Někteří zákazníci jsou zvyklí objednávat pomocí papírových formulářů, ale k vytipování čerpadla používají e-catalogu.
Investice do vytvoření elektronického katalogu a webových stánek se firmě již vrátila. Navíc elektronický katalog má celosvětový dosah, pracuje sním více uživatelů než s tištěnými verzemi. Výrazně se zvětšuje šance prodat produkty na opravdu celosvětovém trhu.
Vlastimil Zima