Krátce pro oživení paměti: mikroformáty (dále μF) jsou prakticky systémem CSS tříd, které se podle definovaných pravidel přiřazují jednotlivým prvkům a označují tak přesně význam jednotlivých částí. Výsledkem je strojově zpracovatelný balíček informací, která je snadno čitelný i pro člověka. Nejčastěji tak označujeme informace o:
- osobách (hCard),
- jakýchkoliv událostech (hCalendar),
- zboží a produktech (hProduct),
- hodnocení a recenze (hReview),
- novinkách, článcích na blogu a další periodický obsah (hAtom),
- určení polohy pomocí GPS pozice (geo),
- recepty (hRecipe), životopisy (hReview), označování informací o videoobsahu, hudbě, seriálech a mnoho dalších.
Jak to funguje v praxi?
Pro praktický příklad zvolím nejjednodušší formu – zápis telefonního čísla. Takto vytvořený úryvek HTML kódu:
…
Work:
+420 123 456 789
…
V prohlížeči bude zobrazen jako „Work: +420 123 456 789“ a díky přiřazení tříd nese i veškeré informace o sobě. Tedy, že se jedná o telefonní číslo (.tel), které je pracovní (.type) a jeho vlastní hodnota (.value). Tento rozšířený zápis je zaveden nově od verze specifikace 1.0.1.
V samostatném článku jsem připravil několik praktických a nejpožívanějších příkladů a také seznam pomůcek pro práci s mikroformáty.
Dají se μF zpracovat přímo v prohlížeči?
μF se dají v plné síle využít i v prohlížečích za pomoci doplňků nebo bookmarkletů (jako je tento). Lze tak snadno umístěné informace exportovat (.vcf soubory pro přenášení a importy do nejrůznějších aplikací, jako jsou poštovní klienti apod.) nebo přímo importovat na webové služby či kalendářů.
Podpora v prohlížeči Microsoft Explorer je umožněn toolkitem Oomph (stažení, video prezentace) a jQuery scriptem na stránkách. Funkčnost je však problematická.
Pro Google Chrome je zřejmě nejzdařilejším doplňkem Microformats for Google Chrome™ (stažení). Podporuje specifikace hCard, hCalendar, hReview, hRecipe a geo. Mimo jiné podporuje přímé importy do Google Kalendáře a Kontaktů. Jako největší nevýhodu považuji neschopnost slučovat více výskytu mikroformátů na stránce do jednoho záznamu. Např. je stejný kontakt uveden v patičce webu a v pozvánce na akci, rozšíření zobrazí všechny tyto výskyty a nikoliv jeden souhrnný.
Standardem pro Firefox z dílny Mozilly je bezpochyby doplněk Operator (stažení). Velkou výhodou je značná podpora formátů, rozdělení dle typu a slučování vícečetných výskytů mikroformátů do jednoho záznamu.
Co jak se staví k μF vyhledávače?
Hlavní hráči na světovém trhu jsou na tom s podporou mikroformátů (extrakcí a zobrazením ve výsledcích) více než dobře, český Seznam prozatím vyčkává.
Google ve všech jazykových mutacích podporuje největší počet specifikací a zobrazuje je různě dle jejich určení. Např. ceny produktů (hProduct), souhrnné hodnocení (hReview aggregate) nebo délka vaření pokrmu. Jsou podporované i další specifikace (implementaci nazývá Rich Snippets): Aplikace (programy), autoři (v kombinace s Google+ profily), události (hCard), filmy a hudba (hMedia), osoby (hCard), recepty (hRecipe), seriály (televizní).
Český Seznam prozatím podporuje pouze specifikaci „geo“ a to v odkazech na mapách.
Microsoft se svým BINGem aktuálně podporuje následující specifikace: osoby (hCard), recenze (hReview), souhrnné hodnocení (hReview aggregate), informace o zboží (hProduct), události (hCalendar), a recepty (hRecipe). Informace zobrazuje shodně jako Google pod hlavním odkazem.
Kde vyzkoušet?
Mezi nejznámější internetové stránky, které dnes mikroformáty používají, patří Google Maps, Digg.com, LinkedIn.com, Last.fm nebo Flickr.com. A nezapomeňme české Zlaté stránky.
Závěrem
Z výše uvedených řádků vyplývá, že μF málo zkušenému uživateli ve spojení s vyhledávači poskytují lepší výsledky vyhledávání. Lepším mám na mysli zobrazení cen a zejména hvězdiček hodnocení, které jsou přece jen více viditelné a oko upoutají. V neposlední řadě takto označený výsledek působí daleko věrohodněji. Zkušený uživatel pak ve spojení s rozšířeními ocení možnost pokročilé práce s daty, jako je vkládání kontaktů do adresáře či událostí do kalendáře. Mikroformáty jsou tak dalším drobným krůčkem, který Vás povýší nad konkurencí. Jako i v jiných případech držíme krok s trendy a standardně μF implementujeme.