Když jste dva roky zpátky vyslovili Facebook, jen malá část lidí ve vašem okolí věděla, o co se jedná. A dnes? Dnes již takřka každý člověk, pohybující se na internetu ví, co Facebook je, jak funguje a velká většina uživatelů internetu jej také pravidelně navštěvuje a používá.
Postoj k Facebooku ale pochopitelně nemají všichni jednotný. Někteří jsou na něm závislí, někteří ho berou jako běžnou součást svého života a komunikace s okolím, někteří jej mají jen kvůli tomu, aby byli „in“. Pak jsou také odpůrci – jedni Facebook nepoužívají z přesvědčení, druzí kvůli strachu ze ztráty soukromí (často spojené s nedostatečnými informacemi o službě samotné) a někteří prostě jen nechtějí jít s davem.
Ať již máte jakýkoliv názor na Facebook, jedno je jasné. Facebook se stal fenoménem současnosti a představuje podobný komunikační boom, jako například na přelomu tisíciletí mobilní telefony.
Je zde ovšem jeden důležitý, avšak zatím poměrně dost opomíjený fakt – Facebook se stal skvělým marketingovým nástrojem, ať již chcete prezentovat malou firmu, korporaci nebo jen třeba produkt či službu. Facebook má totiž v reklamě na internetu jednu obrovskou výhodu. Všechnu reklamu umístěnou na něm lze velice přesně cílit na zájmové skupiny, což přináší obrovský marketingový potenciál.
Reklamu a propagaci na Facebooku je možno směrovat několika odlišnými cestami – placenými i neplacenými. Tyto cesty si zde tentokrát nastíníme a vysvětlíme si i rozdíly mezi nimi.
Neplacená reklama
Na Facebooku existují dva druhy prostorů, které jsou vhodné pro neplacenou reklamu a podpůrný marketing. Těmito druhy jsou Skupiny a Stránky. Do těchto prostorů se uživatelé dobrovolně sdružují buď na základě svého zájmu (uživatel si danou stránku či skupinu vyhledá) nebo na základě pozvání (doporučení) některého ze svých přátel. Do skupiny je možné se přidat, v případě stránky se uživatel stává fanouškem. Stránky a skupiny tedy shromažďují uživatele, které dané téma zajímá, kteří mají zájem být o tématu pravidelně informováni (ať již je stránka či skupina zaměřená na hudební uskupení, značku oblečení či firmu). A právě zde se nabízí největší prostor pro propagaci (osobně jako aktivní uživatel Facebooku si myslím, že vhodnější pro propagaci je stránka, než skupina – je snadnější stát se fanouškem něčeho, než být členem „stáda“). Jakožto správce své stránky či skupiny můžete aktualizovat stav (krátká informace na úvodu stránky či skupiny), umisťovat odkazy, fotografie a další. Všechny tyto aktualizace (stav, odkaz, obrázek…) se pak okamžitě zobrazí všem členům skupiny či fanouškům stránky na jejich tzv. Zdi. Tyto aktualizace pak může uživatel pochválit, nebo okomentovat (na Facebooku není možnost negativního hodnocení, kromě komentáře), což přináší žádaný feedback pro autora skupiny či stránky. Jak skupina, tak stránka nejsou příliš dobrou cestou, jak získat prostřednictvím Facebooku nové zákazníky. Spíše se hodí k budování a udržování povědomí a „příslušnosti“ ke značce (produktu, službě…) a tím i udržení stabilního zájmu o věc.
Pro ukázku bychom si mohli vybrat například firmu Adidas Originals a její oficiální stránku na Facebooku. Tato stránka má na Facebooku téměř 2,5 milionu fanoušků. Adidas je si toho vědom a stránku využívá k informování fanoušků o chystaných akcích (ať již cenových nebo kulturních) a hlavně o nových kolekcích obuvi a oblečení. Při každé takovéto příležitosti Adidas aktualizuje svůj stav (něco ve smyslu „Připravujeme novou kolekci, během pár dní očekávejte fotografie“), umístí například odkaz na své oficiální stránky a popřípadě vytvoří na Facebooku i nové album s danou novou kolekcí. Každou takovou aktualizaci vidí všech 2,5 fanoušků okamžitě na své Zdi a nezřídkakdy ihned reagují – pochválením, komentářem či proklikem na oficiální homepage Adidas či album. V případě Adidasu se jedná o tisíce lidí, kteří takto reagují a je zřejmé, že to pro Adidas má velký, jistě i obchodní význam. Z osobní zkušenosti jsem konkrétně u Adidasu již několikrát shlédnul fotogalerii aktuální kolekce a ihned poté jsem začal na internetu zjišťovat, zda se kolekce dá sehnat i v ČR a za jakých podmínek.
Jaký má toto jednání fanoušků vliv na obchodní výsledky daného subjektu lze těžko odhadnout. Je to velice individuální, záleží samozřejmě na počtu fanoušků subjektu, propagované komoditě, cílové skupině a dalších faktorech. Jedno je však jisté. Máte-li tedy okruh věrných zákazníků nebo lidí, kteří se k vám rádi vracejí, je pro vás založení stránky či skupiny tím správným krokem k propagaci. Nestojí vás to žádné peníze, pouze trochu času při založení a dalších aktualizacích. Výsledkem pak je udržování neustálého kontaktu a dobrého vztahu s koncovým zákazníkem, což je leckdy důležitější než přímý obchodní zisk. Spokojený klient se totiž o svou dobrou zkušenost rád podělí se známými a prostřednictvím Facebooku je to velice jednoduché!
Na závěr pojednání o neplacené reklamě ještě pár rad z „našeho“ prostředí.
Máte e-shop nebo obchodně zaměřené webové stránky? Chtěli byste je propagovat pomocí Facebooku? Není nic jednoduššího! Založte na Facebooku stránku nebo skupinu o vašem podnikání, vytvořte si svůj okruh fanoušků a v pravidelných intervalech (ne častěji než jednou za dva dny, abyste fanoušky zase příliš neobtěžovali) umisťujte na Facebook nové informace – například o novinkách v sortimentu, o slevových akcích, o přípravovaných změnách, výhodách nákupu, můžete také pro fanoušky z Facebooku připravit různé slevy (jistě jste si všimli že na webových prezentacích a e-shopech se čímdál častěji objevuje odkaz „staňte se naším fanouškem na Facebooku“). Prostě a jednoduše – udržujte se svými zákazníky kontakt, ukažte jim, že vaše stránky žijí!
Placená reklama (PPC)
Facebook jako takový samozřejmě pochopil svůj význam a potenciál při propagaci subjektů na internetu a postupem času zavedl reklamu placenou. Ta je pochopitelně oproti předchozímu typu neplacené reklamy vhodnější pro získání nových zákazníků. Placená reklama se zobrazuje na vybraných stránkách Facebooku při pravém okraji a vždy na stránkách tematicky spřízněných s propagovanou komoditou. V případě rekalmy na Facebooku s imůete sami při zadávání zvolti, jestli chcete paltit za zobrazení reklamy, nebo za proklik uživatele (PPC – Pay Per Click – platba za každý klik). Pokud máte již s reklamou na itnernetu nějaké zkušenosti, možná se v této chvíli ptáte, jaké jsou výhody oproti ostatním reklamním systémům?
V případě Facebooku je jednoznačná výhoda přesné cílení reklamu na zájmovou skupinu. Facebook poměrně přesně zná uživatelovy koníčky a zájmy (z dat vyplněných uživatelem v profilu i ze skupin a stránek, kterých je uživatel členem nebo fanouškem). Zná také uživatelův věk, jazyk a pohlaví. Podle toho je schopen zobrazovat reklamu relevantně každému uživateli a obsahu aktální stránky! Díky tomu se vám v případě Facebooku stane jen vyjímečně, že by se Vaše reklama zobrazovala tam, kde nemá.
Při zadávání placené reklamy na Facebooku zadáváte cenu, jakou jste schopni dát za jeden proklik, věkové rozpětí uživatelů, kterým se má reklama zobrazovat, jejich bydliště (jednotlivé regiony čr), pohlaví, jejich požadované zájmy a smozřejmě téma reklamy. Tím poměrně přesně určítě cílovou skupinu a podstatným způsobem zvýšíte pravděpodobnost kliku a úspěšnost!
V mém případě Facebook ví, že se zajímám například o grafický design a automobily a tudíž mi drtivou většinou zobrazuje reklamy na tyto témata (různé grafické časopisy, stránky automobilových značek, reklamní agentury…)
Placenou reklamu je možné využít nejen pro propagaci webových stránek ale také pro propagaci stránky nebo skupiny na existující Facebooku, čímž je možné zkombinovat efekty placené a neplacené reklamy.
I na placenou reklamu je na facebooku možné získat uživatelský feedback, u každé reklamy má uživatel možnost kliknout na palec nahoru (Líbí se mi), nebo reklamu úplně odstranit – v tomto případě má uživatel ještě možnost vybrat nebo napsat důvod proč tuto reklamu odstranil (nevhodná, pohoršující atd.). Obě možnosti pak přinášejí zadavateli užitečná data, jak se svojí reklamou nakládat do budoucnosti.
Závěrem
Jak jste si mohli přečíst, i moderní sociální síť se může stát vylmi dobrým prostředkem pro propagaci a je jen na Vás, zda se vydáte touto “netradiční“ cestou, nebo využijete klasické způsoby reklamy na internetu.
Reklama na Facebooku je stále ještě na začátku a zcela určitě doposud nevyužila všechny možnosti a potenciál této komunitní sítě. Uživatelů stále přibývá a tvůrci Facebooku jistě časem připraví nějaké novinky i na poli reklamy a propagace.