Dnešní článek věnuji další intenzivně se rozvíjející oblasti internetu – sémantickému označování obsahu webových stránek. Zaměřím se na výhody existujících technologií a možnosti implementace a využití.
Trochu teorie
Sémantikou v prostředí webu uvažujeme aplikaci určitých HTML značek nebo formátů na vlastní obsah. Existují tři hlavní systémy pro sémantické označování. Zřejmě nejrozšířenější a nejuniverzálnější jsou Mikroformáty, které nejsou závislé na verzi HTML a definují se pomocí kombinací CSS tříd. Druhým významným systémem s komplexním a poměrně složitým slovníkem jsou RDFa, které jsou však omezeny na XHTML. Posledním zástupcem jsou Mikrodata navržena pro HTML 5. Mezi další možnosti patří optimalizace odkazů dle specifikace XFN či OpenGraph.
Výhody sémantického webu
Správně označený obsah se stává strojově zpracovatelný – čitelný. Jaké to přináší výhody? Od kvalitnější a podrobnější indexovatelnosti ve vyhledávačích a agregátorech až po možnost použití uživatelských pluginů v prohlížečích a telefonech, které umožňují návštěvníkům webů přidávat kontaktní informace do svých adresářů, ukládat a sdílet pozvánky na různé akce a mnohé další. Další nespornou výhodou je také rozšířený výpis výsledku vyhledávání.
První krok k sémantickému webu
Nejzákladnějším sémantickým označením obsahu je správné nastavení HTML značek. Každá základní značka má svou vypovídající hodnotu a přesné určení použití. Např. správné použití a pořadí nadpisů
,
nebo používání skutečných seznamů s odrážkami místo běžného odstavce s pomlčkou na začátku. Samozřejmostí je i správné vyplňování alternativních textů u obrázků nebo pro pokročilejší uživatele nastavení vlastností odkazů pomocí atributu rel (viz sociální rozměr odkazů).
Druhý krok – nechejte m@gnetpro pracovat za Vás
Daleko mocnějšími nástroji pro specializované označování obsahu webu jsou samostatné definice určené pro označování kontaktních informací, událostí v kalendáři, zboží, zeměpisných souřadnic atd. Toto označování je značně komplexnější a používá se zejména pro generovaný obsah. A proč pro generovaný obsah? Protože je zcela zbytečné, aby běžný uživatel vkládající vlastní obsah byl nucen pamatovat si syntaxi a slovník těchto značkovacích definic. V systému m@gnetpro stačí jednoduše vyplnit jednotlivá pole a systém sám vygeneruje potřebný funkční strojově zpracovatelný kód.
Jaká je praxe?
Ruku v ruce se sílící snahou vyhledávačů o poskytnutí co nejrelevantnějšího výsledku vyhledávání sílí i podpora různých způsobů provazování informací s jejich významem. Na významu sémantického označování neubírá ani fakt, že mnoho služeb vyčkává na masivnější rozšíření sémantického označování, protože hlavní leadeři „tlačí“ nekompromisně vývoj vpřed.
V praxi můžeme nejčastěji aplikovat výše zmíněný systém označování – Mikroformáty. Pomocí jejich částí můžeme snadno označovat kontaktní informace lidí a organizací (hCard), kalendáře a události (hCalendar), články (hNews), blogové příspěvky (hAtom), hodnocení a recenze (hReview, hResume), zboží a produkty (hProduct) a mnoho dalších jako recepty, geografické koordináty, licence nebo mechanismy platebních mechanismů…
Závěrem
Význam sémantického označování publikovaného obsahu na internetu neustále vzrůstá a dle prognóz právě sémantický web bude letošní rok hlavní konkurenční výhodu při optimalizaci a zároveň nenákladnou investicí s výrazným efektem. Důkazem toho je nejen směrování technologií (HTML 5 a přidružená rodina funkcí), ale i vzrůstající podpora ze stran vyhledávačů a agregátorů. V neposlední řadě stoupá i edukace uživatelů internetu a mobilních zařízení, kteří s informacemi aktivně pracují a sdílejí je. Takoví uživatelé velmi ocení pohodlí, které jim takto nabídnete.
A jelikož naším cílem je úspěšnost a spokojenost našich klientů, tak právě sémantický web je jedním ze základních úkolů pro nadcházející období.