Dne 19. listopadu 2012, v 19 hodin začal mnou dlouho očekávaný seminář Tomáše Celizny. V průběhu semináře jsme procházeli vybrané projekty Tomáše Celizny, kde ilustroval principy přenosu zákonitostí tištěné sazby do prostředí dynamického webu. V rámci semináře jsme kontextuálně odbíhali ke studiím a pracím, které vytvářel při studiu Yale University School of Art v New Haven. Zde bych chtěl podotknout, že práce pro offline svět se mi velmi líbí a uznávám je. Naopak velmi jsem se zklamal v on-line pracech. Typografie a koncepce projektů je sice silná, ovšem úspěšně pochybuji o její použitelnosti, přístupnosti. Uvažuji-li v intecích přístupnosti, narážím již na úrovni volby velikostí písma a barev.
Poměrně často se totiž stává, že scripty generující barevná schémata nemají ošetřeny hraniční stavy čitelnosti – příliš světlé nebo málo kontrastní barvy vůči pozadí. Toto je markantní na již neaktivním projektu Moravské galerie v Brně (zejména žluté a azurové odstíny).

Moravská galerie v Brně, (není online), website, 2006, design: Tomáš Celizna a Petr Knobloch (dgú), programování: Tomáš Celizna, Jiří Pětvaldský a Petr Týč
Mezi další projekty, které ve mě vzbudily zájem a překvapení byl PhDArts. Zde mě příjemně překvapila značná velikost písma řádkový proklad. Daleko méně jsem byl nadšen z použitých barevných schémat, které jsou ve většině případů na hraně čitelnosti až „dívatelnosti“. Představte si, že potřebujete s webem pracovat, získávat informace a desítky minut na Vás bude žlutě svítit celý monitor! Jak šetrné k očím :-/ K technickému zpracování mám také několik výtek. Již v základu – postrádá správnou hierarchii nadpisů a vyznačování.

PhDArts, website, 2012, design: Tomáš Celizna a Mevis & van Deursen, programování: Tomáš Celizna
Zajímavá byla i srovnání působení projektu a jeho geneze na zadavatele a na uživatele. Tomáš Celizna kladl velký důraz na hravost nejen při tvorbě obsahu, ale i při vlastním užívání. Jako velmi povedený hodnotím projekt prezentace písem RP Digital Type Foundry, který není primárním prodejním kanálem, ale čistě prezentací písem. Projekt využívá náhodného načítání kusů textů ze zadaných webů a typografii obohacuje i o vkládané drobné obrázky. Každá stránky a její načtení se tak stává originálem.

RP Digital Type Foundry, website, 2010, design: Tomáš Celizna a Radim Peško, programování: Tomáš Celizna
Stavební kameny práce
Z prezentace projektů Tomáše Celizny i celého semináře lze vycítit jednoznačnou snahu vymanit z plošnosti zobrazení offline médií. Usiluje o proměnlivost webu, nešablonovitost, využití změny formy, kterou publikování na webu umožňuje. Klade velký důraz na nutnost výrazného vyznačení hierachie. V mnoha iteracích cyklu funkce → forma cizeluje finální produkt bez využití wireframingu, který omezuje volnost a živý vývoj projektu. Web vnímá jako otevřený prostor, kde se může kdokoliv vyjádřit a přispět.
Závěr
Zřejmě nejvýraznějším poznatkem se semináře bylo zjištění, že výrazná a jednoduchá typografie, prakticky na úrovni hladké sazby s výraznou barevnou diferenciací mající za cíl dělení hierarchie obsahu, je v praxi použitelná téměř výhradně pro klienty tvárné a na projekty zaměřené spíše umělecky (galerie, osoby živící se grafikou) a nebo, kde je silnou typografii možno doplnit o kvalitní fotografický materiál. Pro běžnou praxi malých a středních zakázek se bohužel musíme omezit na „líbívou“ trendovost grafického zpracování. Avšak i tento kabátek může, ba dokonce musí obsahovat kvalitně navržený sazební obrazec a navazující funkční čitelnou navigaci, nejen z pohledu dané stránky, ale i z pohledu navigace po celém webu.
Více informací o semináři http://unie-grafickeho-designu.cz/seminar/tomascelizna/